V pondělí 27.9. prodejny Filsonstore otevřeny standardně 9-18h

Aktuality

Bude zima, bude mráz

Bude zima, bude mráz

A kdyby jen to, budou plískanice, mlhy, sněžení, ledovky a vůbec ty nepříznivé stránky zimního období. My lidé, jako prevenci před nehostinnou stránkou zimního období, polykáme různé vitamíny, krmíme se ovocem, oblékáme do teplého oblečení, nanášíme si krémy na pleť. Ale co máme udělat pro naše plechové miláčky?

Na to je stručná odpověď, něco podobného. Vycházeje z toho, že máme včas obuty zimní pneumatiky, budeme se věnovat karoserii a pohonné jednotce. Já osobně, před každou zimou své auto umyji. Asi se to bude zdát na první pohled nelogické, proč ho mýt, když určitě bude na silnicích s prvním sněhem pěkný marast? Ale já ho hned přitom důkladně navoskuji. Pěkně si autíčko obléknu do teplého krycího obalu. Přípravků je na to mnoho a některé z nich jako „Carlson Autošampon s voskem“ je, jak název napovídá, určen na mytí a současně navoskování v jednom. Ošetřit gumičky od stíračů a vůbec všechno plastové těsnění suchými mazadly je také skvělá věc. Do výbavy si dám hadřík na otírání oken. Ty speciální jsou napuštěny látkou, která minimalizuje zamlžování. Určitě nezapomenu škrabku na sníh. Ze zkušenosti mám ve výbavě sice neprakticky rozměrnou, ale v praxi moc šikovnou škrabku s dlouhou rukojetí. Vozy typu SUV jsou dnes hodně populární, ovšem jejich zvýšená světlá výška znamená, že odstranit sníh či námrazu z celého čelního skla je většinou problém. Důležitý je také smetáček. Nezapomínejme, že dle vyhlášky není možné jezdit s autem, na kterém jsou vrstvy sněhu, kterým postupně zasypáváte za vámi jedoucí kolegy.

Bude zima, bude mráz

Pod kapotou

Na začátku zimního období určitě nevíte, jak hluboce klesnou venkovní teploty. Každopádně je nutné doplnit nádržku ostřikovačů nemrznoucí směsí. Asi není nutné v našem prostředí volit nutně tu s bodem mrznutí mínus 30 stupňů Celsia, určitě stačí desetistupňová. V případě enormních mrazů jí vždy můžete dolít. U moderních automobilů se ve velké většině nemusíte věnovat chladicí kapalině. Je už z výroby nemrznoucí, a tak pouze prověříme její hladinu, scházející dolijeme. Když už máme otevřenou kapotu, tak zkontrolujeme hladinu brzdové kapaliny a motorového oleje. Za běžných zimních teplot není nutné, v případě, že tankujete standardní tedy kvalitní palivo, dodávat do nádrže další přípravky. Samozřejmě, když budou vícedenní teploty atakovat minusovou pětadvaceti stupňovou hodnotu, a vaše auto bude stát venku na mrazu, tak především v případě dieselového agregátu se nějaký ten „doping“ velmi hodí.

Veledůležitý akumulátor

V úvodu jsem se zmiňoval o umytí auta. To platí nejen o karoserii, ale také o motorovém prostoru. Tím pádem odstraníme vrstvy uniklého maziva s nečistotami, které v sobě mohou držet vlhkost, což zejména elektrický management nemá rád. Výroba elektrického proudu a její skladování je vedle přísunu paliva, tou nejdůležitější funkcí ke správné činnosti automobilu. Vyžaduje také největší péči. Vezměte si jen základní fakt. Každé nastartování motoru odčerpá z akumulátoru tolik energie, která se nahradí dobíjením teprve po ujetí cca 20 až 30 km! Navíc v zimě hned po rozjezdu zapínáme topení, stírače, rozmrazovače oken, případně vyhřívání sedadel či dokonce volantu. Takže vaše „elektrárna“ dostává pěkně zabrat. Doporučuji také ihned deaktivovat systém Start-stop. Řídicí systém by měl sice být většinou tak chytrý, že v případě, že není vozidlo v optimálním režimu, tak motor na křižovatce nevypíná. Ovšem mějme na paměti, že je nastaven na co nejnižší spotřebu a emise, a tak na potřeby motoru a posádky trochu kašle. Takže před zimou všechny volné kontakty a spoje očistíme a nastříkáme na ně konzervační přípravek. Pakliže máte akumulátor do stáří čtyř let, jezdíte prakticky denně a delší tratě, nemusíme se o něj nijak zvlášť starat. Dnes již stejně hladinu kontrolovat nelze a dolévání destilovanou vodou není možné. V opačném případě, zejména když vůz vytáhnete dvakrát za zimu, je třeba ho vždy dobít. V tom případě se vyplatí zakoupit dobíječku, protože nabíjet akumulátor mimo vůz je poměrně problém, neboť se někdy zablokuje audio či některé další systémy.

Vidíme a jsme viděni

Zima přináší i zhoršenou viditelnost. Zkontrolujme proto důkladně veškeré osvětlení a nezapomeňme také na to, že budeme často používat mlhovky. A když třeba sedíte v nově zakoupeném automobilu, podívejte se pořádně, kde vlastně ovládání mlhovek máte. Ať to potom nervózně nehledáte tam, kde ho měl váš minulý vůz. Přeji mnoho šťastných zimních kilometrů.

Napište komentář