Staň se součástí Filson týmu • Více v sekci Kariéra - volná místa zde

Přezouváme na zimní pneumatiky

Povinnost přezout pneu jste již zmeškali o

Jak postupovat při výměně pneumatik svépomocí?

Pokud se rozhodnete pneumatiky na autě přezout svépomocí, máme pro vás několik užitečných rad a tipů, jak si ušetřit práci, námahu a starosti. Ušetřené finanční prostředky za námahu určitě stojí.

1) Vyberte si vhodné místo
Vyberte si vhodné místo přezouvání na zimní pneumatiky Filsonstore

Vozidlo zaparkujte na rovině, nikdy ne v kopci. Ano, i v mírném kopci se dá zvednout vozidlo heverem, ale zbytečně riskujete. Nepřezouvejte kola na hlíně nebo trávě, najděte si místo s pevným a rovným podkladem – nejlépe asfalt, beton nebo dlažbu. Pokud jste přesto nuceni zvedat vozidlo na mírně nestabilním povrchu, podložte hever tak, aby nedošlo k jeho převrácení (např. kovová pevná deska, u menších heverů odolná dřevěná parketa apod.). Připravte si pod sebe kartón, starou matraci nebo kus hadru proti ušpinění, pokud jste dobře vybaveni, pomůže vám speciální montážní pojízdné lehátko. Velmi pomohou také pracovní rukavice, protože brzdový prach se z pokožky velmi špatně umývá. Kvalitní čistící ubrousky nebo čistící přípravky na ruce tento problém vyřeší.

2) Zkontrolujte stav kol
Zkontrolujte stav kol přezouvání na zimní pneumatiky Filsonstore

Před přezouváním prověřte stav pneumatik. Pneumatiky nesmí být zpuchřelé, hledejte boule a praskliny, kontrolujte vzorek a měrkou zjistěte, zda se sjíždějí rovnoměrně. U předních kol si pomozte vytočením volantem do stran. Nerovnoměrné sjíždění svědčí zpravidla o neseřízené geometrii podvozku.

3) Označení pneumatik
Označení pneumatik přezouvání na zimní pneumatiky Filsonstore

Nenapsali jste si při minulém přezouvání křídou na kola, kde které bylo? Tak to vám nezávidíme, protože teď budete muset odhadovat, kde máte více vzorku. Zpravidla se u vozidel s předním náhonem sjíždějí rychleji přední kola (obvykle 2x až 3x rychleji), u čtyřkolek také. U vozidel se zadním náhonem je sjíždění kol na obou nápravách obvykle stejné, ale neplatí to vždy. Pokud máte na přední a zadní nápravě stejný rozměr pneumatik, je vhodné kola přehodit a to, které bylo minulý rok vzadu, dát dopředu a obráceně. Speciální návleky na uskladnění pneumatik mají značení pozic natištěné již z výroby.

4) Pozor na směr otáčení
Pozor na směr otáčení přezouvání na zimní pneumatiky Filsonstore

Pamatujte, že některé pneumatiky jsou směrové, dbejte tedy na správný směr otáčení. Značí se anglickým nápisem ROTATION a šipkou, případně je vnější strana označena nápisem OUTSIDE. Šipka musí vždy směřovat po směru jízdy.

5) Zajištění vozidla proti pohybu
Zajištění vozidla proti pohybu přezouvání na zimní pneumatiky Filsonstore

Nejprve je nutné zajistit vozidlo proti pohybu. Zatáhněte ruční brzdu, zařaďte první rychlostní stupeň. U vozidel s automatickou převodovkou zvolte režim P. Pokud se chystáte zvedat levou přední nebo levou zadní část vozidla, zajistěte např. dřevěnými klíny nebo ideálně certifikovanými klasickými či skládacími klíny proti pohybu pravé přední a pravé zadní kolo. Při zvedání pravé přední nebo pravé zadní strany vozu zase zajistěte klíny levé pření a levé zadní kolo.Z kol sejměte opatrně ozdobné kryty / poklice, pokud je jimi vozidlo vybaveno.

6) Jak zvednout auto
Jak zvednout auto přezouvání na zimní pneumatiky Filsonstore

Na bočním prahu auta najdete značky (vylisovaný trojúhelínk, kolečko, šipka apod.), což značí místo, kde byste měli umístit hever - zde je práh či část podvozku nejpevnější. Hever musí být konstruovaný tak, aby zvládl svou nosností zvednout vozidlo o dané hmotnosti - hever nikdy nepřetěžujte. Nepoužívejte zrezlé či hodně staré, případně necertifikované hevery bez vhodné péče (dolití oleje do hydraulického systému, promazání šroubovic, ošetření proti korozi atd.). Myslete na to, že každý hever má určitý pracovní zdvih od-do, tzn. že na každé vozidlo se hodí jiný typ heveru, některý může být moc vysoký, některý zase zvedá vozidlo jen nízko atd. Pokud není hever vybaven gumovou koncovkou, použijte buďto tvrdý gumový špalík, případně např. pevnou dřevěnou parketu tak, aby se právě špalík nebo dřevo dotýkaly prahu či karosérie vozidla, kovová koncovka heveru by mohla poškrábat lak, případně poničit práh nebo podvozek. Princip zvedání heverem je vždy stejný – snažte se udržet hever vždy v kolmé poloze. Pomalu zvedejte vozidlo až do výšky, kdy je spodní část pneumatiky volně nad zemí několik centimetrů. Není potřeba zvedat vozidlo zbytečně vysoko. Nikdy nelezte pod vozidlo, pokud je zvednuté pouze heverem.

7) Povolujeme šrouby kol
Povolujeme šrouby kol přezouvání na zimní pneumatiky Filsonstore

Nejprve si šrouby či matice kol o půl otáčky povolte již na zemi, občas budete překvapeni, jak pevně jsou šrouby dotažené z předchozí návštěvy pneuservisu. Pokud nastane problém s povolením, pomůže uvolňovač šroubů a rzi. Použijte klíč na kola, ať už křížový nebo klíč "L", případně pokud jste dobře vybaveni, tak vám povolování a dotahování usnadní rázový utahovák, ať už s napájením 12V ze zásuvky zapalovače vozidla nebo silnější do elektrické sítě 230V.

8) Bezpečnost především
Bezpečnost především přezouvání na zimní pneumatiky Filsonstore

Na práci pod vozidlem je nutné zvednuté vozidlo zajistit speciálními zvedacími podpěrami, v nouzi poslouží bytelné špalky. Vyšroubujte šrouby či matice kola. Kolo sejměte vždy tak, že ho uchopíte vlevo a vpravo, nikdy ne nahoře a dole, známe totiž spoustu případů, kdy padající vozidlo z heveru skříplo ruku mezi kolo a podběh a skončilo to rozřízlými prsty až na kost a šitím v nemocnici!

9) Když je kolo odmontované
Když je kolo odmontované přezouvání na zimní pneumatiky Filsonstore

Když už máte sejmuté kolo z vozidla, zkontrolujte pohledem stav brzdového obložení, brzdového kotouče a dílů podvozku, na které vidíte, zda není prasklá pružina, nevytéká olej z tlumiče či zda neuniká z brzdového systému kapalina. Ze zrezlých okrajů brzdových kotoučů opatrně odstraňte případnou korozi tak, abyste nepoškrábali pracovní plochu kotouče. Důkladně prověřte každou sejmutou pneumatiku z vozidla, změřte hloubku vzorku a kola omyjte. Sejmutá kola označte na bočnici speciální fixou na pneu nebo křídou, ať víte, na které pozici na autě kolo bylo umístěno (např. LP - levá přední, PP - pravá přední, LZ - levá zadní, PZ - pravá zadní).

10) Co ještě zkontrolovat na podvozku vozidla
Co ještě zkontrolovat na podvozku vozidla přezouvání na zimní pneumatiky Filsonstore

Pokud máte nájezdové rampy, není nic snazšího, než před či po výměně pneumatik zkontrolovat, případně ošetřit části podvozku vozidla, které jsou kontrolovány techniky na každé STK. Snadno zjistíte korozi na podvozku, kterou můžete odstranit drátěným kartáčem, následně ošetříte plochu natřením moderními typy odrezovačů. Na povrch po zaschnutí odrezovače nanesete antikorozní základovou barvou a následně nanesete kvalitní bitumenový nástřik, ať už nepřelakovatelný pro spodní části vozu, tak přelakovatelný na viditelných místech - ten lze následně po zaschnutí přelakovat lakem v barvě vozu. Významně tak prodloužíte životnost spodní části vozidla, která trpí zejména díky používání posypových solí v zimním období. Dále můžete snadno zkontrolovat stav tlumiče výfuku a výfukového potrubí, bowdenů či brzdových hadiček, upevnění uvolněných krycích plechů ve spodní části vozu. Snadno si ověříte, zda podběhy či prahy vozidla nejsou napadeny korozí. Vozidlo se vám při zvýšené péči odvděčí prodlouženou životností a vyšší bezpečností.

11) Šrouby a matice kol
Šrouby a matice kol přezouvání na zimní pneumatiky Filsonstore

Totálně vyschlé závity šroubů či matic kol není špatné nakonzervovat malým množstvím technického tuku / vazelíny, stejně tak dosedací plochu disků kol z lehkých slitin, která zejména v zimním období reaguje při používání soli na silnicích s nábojem kola. Zejména malé množství grafitové či měďené vazelíny zabrání problémům s "přirostlým" diskem k náboji po zimě nebo při defektu a nemožnosti sundat z vozidla již povolené kolo, lehké slitiny disků kol totiž díky elektrochemické reakci reagují s jinými kovovými povrchy a je pak téměř nemožné je od sebe oddělit. Mírně promazané šrouby a matice kol se obvykle samovolně nepovolují. Šrouby zašroubujte rukou. Následně použijte klíč na šrouby kol nebo rázový utahovák tak, že po dotažení jednoho šroubu dotahujete vždy šroub naproti, nikde ne vedlejší a takto postupujete střídavě protilehle dál, až máte dotažené všechny šrouby. Na finální dotažení je vhodné použít momentový klíč, jeho hodnoty nastavte podle výrobce (obvykle 85-140 Nm). Po spuštění auta z heveru na zem šrouby ještě jednou silně dotáhněte, ale ne úplně extrémní silou nebo hrozí vymačkání dosedacích ploch a riziko, že šrouby po delší době nepůjdou povolit, případně že vymačkané dosedací plochy disku neumožní správné dotažení. Jako ochrana proti krádeži kol také existují speciální bezpečnostní šrouby.

12) Tlak v pneumatikách
Tlak v pneumatikách přezouvání na zimní pneumatiky Filsonstore

Tlak v pneumatikách samovolně klesne za půl roku klidně i o třetinu. Proto je dobré kola před uložením lehce přefouknout. Před jízdou kola dofoukněte hustilkou nebo lépe kompresorem na požadovaný tlak (obvykle najdete tabulku tlaků v pneumatikách na vnitřní straně víčka palivové nádrže). Tlak změřte v každé pneumatice kvalitním pneuměřičem / manometrem. Podhuštěná pneumatika se rychleji opotřebovává, zvyšuje spotřebu paliva a zhoršuje jízdní vlastnosti, přehuštěná pneumatika je zase více namáhána na středu běhounu a bočnice jsou vystaveny vyššímu tlaku, takže hrozí riziko proražení při najetí např. na obrubník. Moderní vozidla vám budou správný či chybný tlak vzduchu v pneumatikách signalizovat na palubní desce.

13) Změny v chování vozidla a vyvážení pneu
Změny v chování vozidla a vyvážení pneu přezouvání na zimní pneumatiky Filsonstore

Protože doma pravděpodobně nemáte profesionální vyvažovačku, při první jízdě po přezutí poslouchejte podezřelé zvuky a sledujte vibrace. Po první jízdě kola zkontrolujte a ujistěte se, že nedošlo k povolení šroubů. Jemné otřesy a klepání v řízení znamenají špatné vyvážení kol, poznáte to již při první jízde po dálnici obvykle v rychlostech mezi 100-130 km/h. Vyvážení kol budete muset svěřit pneuservisu. Když už ne před každým přezutím, tak aspoň jednou za dva roky byste si měli nechat kola převážit, ochráníte tím díly podvozku (čepy, ložiska, gumy a uložení stabilizátoru atd.).

14) Uložení sady kol
Uložení sady kol přezouvání na zimní pneumatiky Filsonstore

Nepotřebná kola, ať už zimní či letní, je vhodné bezpečně uložit v čistém a suchém prostřetí, nejlépe v temnotě. Před uložením kola důkladně omyjte. K čištění disků kol poslouží speciální čističe, které snadno a rychle odstraní také brzdový prach a špínu. Pneumatiky je zase velmi vhodné chránit vhodnými přípravky, které zachovají jemnost, hebkost a další vlastnosti pryže po dlouhou dobu a předejdou jejímu zpuchření a stárnutí. Ochranné návleky zajistí praktickou manipulaci s těžkými koly díky všitým madlům, zajistí také, že se při manipulaci neušpiníte. Vyrábějí se v různých velikostech podle rozměru kol. Stojany na pneumatiky, ať už pevné nebo pojízdné, jsou speciálně zkonstruovány tak, aby při skladování nebylo kolo otlačeno či deformováno. Pokud máte kola uskladněná na stojanu na pneumatiky, je dobré je po několika týdnech pootočit, aby nedocházelo k deformacím vlivem gravitace.

15) Zvykněte si na jiné pneumatiky
Zvykněte si na jiné pneumatiky přezouvání na zimní pneumatiky Filsonstore

Změna pneumatik se do jízdních vlastností auta znatelně projeví. Letní pneumatiky budou mít obvykle lepší trakci a budou lépe brzdit (aspoň by to tak mělo být), letní pneumatika na suché vozovce poskytuje mnohem větší oporu a musíte se znou s autem trochu sžít. Letní pneumatiky jsou obecně tvrdší, je používána tvrdší směs, což poznáte hlavně při průjezdu zatáčkami, kde se auto méně naklání a na suchém asfaltu drží lépe stopu. Proto si na bezpečném místě vyzkoušejte, jak se auto chová v mezních situacích při brzdění a průjezdu zatáčkami.