V pondělí 27.9. prodejny Filsonstore otevřeny standardně 9-18h

Aktuality

Není hybrid, jako hybrid

Není hybrid, jako hybrid

Mám pocit, že náš starý kontinent postihla vedle pandemie Covidu také hysterická emisní horečka. Pravda, ta trvá poněkud déle, ale nyní vrcholí voláním některých států po co nejbližším termínu zákazu výroby automobilů poháněných spalovacím motorem. Nehodí se na této půdě používat moc expresivních výrazů, ale stejně si neodpustím poznámku – jsou to ekoblázni ve vrcholné verzi ekoteroristů! Nicméně jsem pro, aby byla v provozu auta šetřící životní prostředí. Proto fandím i hybridům. Ovšem existuje mnoho různých koncepcí hybridů. Pojďme si v tom udělat jasno.

Micro hybrid

Vozidla s touto technologií vlastně nesou označení hybrid neoprávněně, neboť systém neslouží k pohonu vozu. Jedná se vlastně o určité posílení systému start-stop, kdy akumulátor i generátor pracují rychleji a účinněji než klasický startér. Takže při zastavení na křižovatce a zastavení motoru se znovu nastartuje tzv. reverzibilním alternátorem, nikoli startérem. Výhodou je získávání energie pro tuto činnost rekuperací při brzdění.

Mild hybrid

Mild hybrid někdy nazývaný jako poloviční hybrid je vlastně paralelní systém pohonu, kdy je automobil osazen jedním elektromotorem, většinou v ose se spalovacím agregátem. Vůz je poháněn spalovacím motorem, kterému při akceleraci pomáhá elektromotor nebo samotným elektromotorem (ovšem v omezené míře a hlavně rychlosti). Jako u všech hybridů je nedělitelnou funkcí získávání energie rekuperací brzdné síly a dobíjení akumulátoru. Výhodou tohoto systému je, že může být použit méně výkonný a tedy úspornější spalovací agregát. I když, jak vidíte na obrázku, může jej využívat i velký a výkonný automobil jako posilu k nárůstu výkonu.

Sériový hybrid

Zvláštní skupinu hybridů tvoří sériový hybrid. Vůz je osazen větším a výkonnějším elektromotorem a malým spalovacím agregátem. Ten svou činností otáčí generátor, který vyrábí elektrický proud do baterií, z nichž jde následně energie do elektromotoru. Vůz tak funguje jako elektromobil. Je to systém odkoukaný od dieselelektrických lokomotiv. Na silnicích můžete potkat např. Opel Ampera osazený tímto systémem.

Plug-in hybrid

Plug-in je vlastně nejpokrokovější systém hybridního pohonu, kdy vůz dobíjí akumulátory nejen jako ostatní, tedy rekuperací, ale také elektřinou získanou z rozvodné sítě. Proto mají většinou lithium-iontové akumulátory s podstatně větší kapacitou, což jim umožňuje dojezd na elektřinu dokonce až na 50 km a přitom mohou dosáhnout rychlost, povolenou na našich dálnicích. Na fotografiích je tento způsob pohonu použitý u vozu Peugeot 508 Hybrid.

Full hybrid

Jak sám název napovídá, nabízí vyčerpávající možnosti jízdních režimů. Tedy pohon pouze spalovacím agregátem, dále spoluprací spalovacího agregátu s elektromotorem nebo pohon pouze prostřednictvím elektromotoru. Sofistikovaný systém automaticky volí nejoptimálnější zdroj energie s preferencí nejúspornějšího provozu. Ovšem řidič sám může také určovat volbu jízdního režimu, a také úroveň rekuperace. I když upřímně, samostatná jízda na elektromotor je možná pouze do vzdálenosti kolem dvou kilometrů a do maximální rychlosti 60 km/h. Klasickým reprezentantem full hybridů je Toyota Prius HSD.

Je tedy na každém z nás, kdo chce jezdit s hybridem, jaký si vybere.

Napište komentář