Kvalitní kyselino-olověný akumulátor od renomované německé značky Aroso s historií na trhu již od roku 1973. Dlouhá životnost a vysoký startovací výkon také při studených zimních startech díky startovacímu proudu až 480A EN. Odolná autobaterie Aroso Ultra Dynamic je připravená k okamžitému použití, plně nabitá s nalitým elektrolytem - stačí jen namontovat do vozidla a vyjet. Nízkoúdržbová technologie, díky níž je nutné pouze cca 1x ročně vizuálně kontrolovat hladinu elektrolytu, což lze velmi snadno po odšroubování zátek bez nutnosti demontáže z vozidla. Správná hladina je detekována měrkami (zobáčky na hladině) v každém článku. Autobaterie Aroso vynikají výrazně vylepšenou ochranou proti úniku elektrolytu do vozidla a také centrálním odvodem plynů - tím přispívají k bezproblémovému provozu také v zimních měsících. Akumulátory Aroso mají dále moderní integrovanou ochranu proti zpětnému zápalu.
Klasický tvar a rozměry se standardními kulatými póly a plusovým pólem vpravo zajišťují použití ve většině běžných typů vozidel. Autobaterie Aroso je vybavena praktickým sklopným madlem pro snadné přenášení. Řada autobaterií Aroso Ultra Dynamic je navržena pro osobní vozy se standardním / základním počtem přídavných elektrických spotřebičů. Rozměry 240x190x175mm. Plná záruční doba na funkčnost 2 roky.
Zpětný bezplatný odběr provádíme přímo v prodejně Filson Store. Staré, vyřazené, nefunkční baterie a autobaterie likvidujeme ZDARMA.
Jak funguje autobaterie Aroso Ultra Dynamic
Autobaterie Aroso Ultra Dynamic (přesný technický výraz je akumulátor, což je zařízení pro uskladnění elektrické energie) je zařízení sestávající z několika identických, vzájemně propojených galvanických článků, které jsou schopné ukládat chemickou energii. Napětí je vytvořený vždy, když se v elektrolytu nacházejí dva různé kovy (galvanický článek). Toto napětí závisí na typu kovu (elektrochemická řada napětí), koncentraci roztoku (elektrolytu) a teplotě. V případě kyselino-olověných baterií jsou kladné elektrody vyrobeny z oxidu olova a záporné elektrody z olova. Zředěná kyselina sírová se používá jako elektrolyt a poskytuje jmenovité napětí 2 Volty na buňku. Proto musí být ve 12 V baterii zapojeno šest článků do série. V závislosti na tom, zda lze baterii dobít nebo ne, rozlišujeme mezi primárními články, které mohou být vybité pouze jednou a sekundárními články, které lze dobíjet mnohokrát během své životnosti.
Oblíbené kyselino-olověné autobaterie Aroso Ultra Dynamic
Startovací baterie (SLI baterie - spouštění, osvětlení, zapalování) se používají pro startování a zapalování spalovacích motorů. Dodávají velké množství energie na krátkou dobu a jsou schopné iniciovat několik tisíc startovacích procesů. Ačkoli je princip kyselino-olověné baterie relativně starý, zůstává úspěšně na trhu i v současné době. Kyselino-olověná baterie nadále nabízí ten nejlepší kompromis mezi spolehlivostí, použitelností, robustností a cenou.
Design autobaterií Aroso Ultra Dynamic
- Kyselino-olověná 12 V autobaterie Aroso Ultra Dynamic se skládá ze šesti článků vzájemně propojených v sérii (jmenovité napětí každého olověného článku je 2 V), které jsou nainstalovány v pouzdře baterie oddělené oddělovacími stěnami a sériově spojené.
- Každá buňka se skládá z deskového bloku složeného z kladné a sady záporných desek.
- Separátory udržují elektrody s rozdílnou polaritou od sebe. v případě kyselino-olověných autobaterií Aroso Ultra Dynamic se používá odlučovač polyethylenu, v AGM bateriích vysoce savý separátor skleněných rohoží, který se váže v elektrolytu.
- Elektrody jsou tvořeny olověnou mřížkou (expandovaný kov, technologie ConCast a book casting) a aktivní hmotou. Jednotlivé elektrody jsou spojeny s negativní i pozitivní destičkou nastavenou pomocí konektoru.
- Zředěná kyselina sírová slouží jako elektrolyt (hustota kyseliny u úplně nabité zapečetěné baterie Aroso Ultra Dynamic je 1,28-0,01 + 0,02 kg / l).
- Odlišné průměry pólů (kladný pól je mírně větší než záporný pól) brání nesprávnému připojení baterie.
Funkce autobaterie Aroso Ultra Dynamic
Pro přeměnu chemické energie na elektrickou energii (galvanický proces) jsou zapotřebí dvě elektrody, které jsou propojeny uvnitř článku roztokem (elektrolytem). V nabitém stavu jsou elektrodové desky tvořeny olovem a oxidem olova. Kladná elektroda sestává z oxidu olova a záporné elektrody z olova. Zředěná kyselina sírová tvoří elektrolyt, který zajišťuje tok iontů mezi elektrodami. Elektrolyt může být kapalný, gelový nebo může být vázán do skleněné rohože, jako je tomu v baterii AGM. Když je baterie napájena, záporně nabitý sulfát s ionty (S042-) z kyseliny sírové (H2SO4) je vázán na destičky. Obě destičky se postupně přeměňují na síran olovnatý (PbSO4). Nenabité atomy olova (Pb) olověné destičky jsou kladně nabity dvakrát (Pb 2+) a dříve čtyřnásobně kladně nabité ionty olova (Pb 4+) v destičce z oxidů olova jsou také kladně nabity dvakrát. Olověná deska je elektrochemicky oxidována (z Pb na Pb 2+), zatímco olověná deska podléhá elektrochemické redukci (z Pb 4+ na Pb 2+). Aby se kompenzoval gradient náboje, elektrony proudí z destičky olova do destičky z oxidu olova. Baterie dodává proud.
Samovybíjení autobaterií
Po určité době, i když není autobaterie připojena, vybíjí se. Tento jev je je popisován jako samovybíjení a je způsoben chemickými procesy v baterii. Rozsah samovybíjení závisí na teplotě, poměr kyseliny, hmotnosti a technologie baterie. Změna skladovací teploty o 10 °C vede ke zdvojnásobení samovybíjení (Arrhenův zákon). Samovybíjení má zvláštní vliv v případě sezónně používaných vozidel, jako jsou vozidla používaná v zemědělství a ve stavebnictví, motocykly, karavany a kabriolety. Aby se předešlo nenapravitelnému poškození, musí být všechny autobaterie dobíjeny při napětí 12,50 V.
Sériové spojení autobaterií Aroso
Při sériovém zapojení napětí jednotlivých baterií za účelem vytvoření systému 24 V elektrického napájení lze zapojit dvě baterie do série. Obě baterie musí mít stejné typové označení. Obě baterie musí mít přibližně stejné stáří. Obě baterie musí mít stejný stav nabití. Propojovací kabely musí být dostatečně dimenzovány a musí být co nejkratší. V případě opotřebení vždy vyměňte obě baterie najednou! Pokud nebudou výše uvedená doporučení dodržována, rozdílný vnitřní odpor jednotlivých baterií způsobuje odpovídající rozdělení napětí a tím i asymetrické zatížení během fáze nabíjení a vybíjení.
Paralelní spojení autobaterií Aroso
V paralelním propojení se individuální kapacity a startovací proud jednotlivých baterií sčítají. Obě baterie musí mít stejné typové označení. Obě baterie musí mít přibližně stejné stáří. Obě baterie musí mít stejný stav nabití. Propojovací kabely musí být dostatečně dimenzovány a musí být co nejkratší. V případě opotřebení vždy vyměňte obě baterie najednou! Pokud nebudou výše uvedená doporučení dodržována, rozdílný vnitřní odpor jednotlivých baterií způsobuje odpovídající rozdělení napětí a tím i asymetrické zatížení během fáze nabíjení a vybíjení. V důsledku toho je výrazně zvýšeno vyrovnávání toků proudu mezi bateriemi. Pokud to instalace umožňuje, použijte pouze jednu baterii s větší kapacitou.
Výstupní kapacita autobaterií Aroso
Baterie má svou maximální výstupní kapacitu při pokojové teplotě 25 °C. Čím nižší je teplota, tím pomalejší jsou chemické procesy v baterii a tím nižší je její výstupní kapacita.Motory také dávají přednost vyšším teplotám, protože motorový olej je velmi tekutý a tření je sníženo. Nicméně jak teplota klesá, energie potřebná ke spuštění motoru se masivně zvyšuje. V důsledku toho, pokud má baterie slabý výkon, je vyžadována nejvyšší spouštěcí energie a kapacita. Proto mnoho baterií má tendenci selhat v chladném zimním období.
Technologie Lead-Acid autobaterií Aroso Ultra Dynamic
Od počátku svého vývoje před cca 100 lety byla konvenční kyselino-olověná baterie neustále vyvíjena a je stále úspěšně používána. I nadále nabízí nejlepší kompromis mezi spolehlivostí, použitelností, robustností a cenou a také je vhodná pro dokonalé zajištění kvality OEM pro vybavení.
Technické parametry autobaterií Aroso Ultra Dynamic
- Vylepšené charakteristiky výkonu za studena, maximální spouštěcí síla
- Moderní vápníková technologie - minimální údržba
- Podporuje standardní příkon palubních elektrospotřebičů díky robustnímu cyklické chování
- Maximální ochrana před únikem elektrolytu a před jeho zapálením, vynikající bezpečnost
- Odolnost proti vibracím díky moderní technologii lepení desek na dno baterie
Výpočet vhodné kapacity autobaterie Aroso Ultra Dynamic
Jak vypočítat správnou kapacitu pro baterii u vašeho elektrického systému? Za předpokladu, že hledáte autobaterii pro elektrickou loď, kde je ve 24 V elektrickém systému 500 W elektromotor, dále rádio, různá navigační světla a také sonar - to vše se spotřebou celkem 50 W a je požadována funkčnost pro minimálně 2 hodiny plavby bez dobíjení, použijte následující vzorec:
Watty / Volty=Ampéry x Hodiny x Bezpečnostní faktor=Celková kapacita v Ah
Podle tohoto výpočtu: 550 / 24=23 x 2 x 1,3=cca 60 Ah
Bezpečnostní faktor jako prevence před hlubokým vybitím zpravidla činí 70% a měl být aplikován na všechny mokré kyselino-olověné baterie. Pro výše uvedený příklad bychom doporučili dvě baterie Aroso Ultra Dynamic 12 V 60 Ah zapojené do série.
Rozměry autobaterií Aroso Ultra Dynamic
Při dodatečné montáži tam, kde je prostor pro baterie s výškou 190 mm, použijte místo původní baterie s výškou např. 175 mm vyšší baterii Aroso Ultra Dynamic. Baterie s touto větší výškou o 15 mm má větší objem kyseliny - elektrolytu, což má za následek lepší přijetí náboje a vyšší kapacitu a stupeň nabití.
Dodatečné vybavení autobateriemi Aroso Ultra Dynamic
Kdekoli je to možné, používejte jako náhradu za originální baterii ideálně baterie s největší možnou kapacitou (nikoli s maximálním výkonem při studeném startu) nebo největší možné baterie vhodné k instalaci. Za žádných okolností by neměla být instalována levná náhradní baterie pouze z cenových důvodů, pokud má mnohem nižší kapacitu než kapacita originální baterie. Dodatečné elektrické spotřebiče vyžadují výkonnější baterie. Doplňkové elektrické spotřebiče, jako je vyhřívání sedadel, skel, volantu a zrcátek, zvuková aparatura, chladicí boxy atd. znamenají vyšší spotřebu elektrické energie. Pokud je kapacita baterie nedostatečná, bude životnost baterie drasticky zkrácena.
Montáž a demontáž autobaterií Aroso Ultra Dynamic
Vždy dodržujte bezpečnostní varování!
- Instalujte pouze nabité baterie s napětím vyšším, než 12,50 V
- Postupujte podle pokynů výrobce vozidla
- Přerušení napětí může vést ke ztrátě dat - u moderních vozů použijte při výměně zálohovací systém
- Před vložením nebo vyjmutím baterie vypněte motor a všechny elektrické spotřebiče
- Vyvarujte se zkratům způsobeným nástroji a nářadím
- Při vyjímání baterie nejprve odpojte záporný pól (-) a potom kladný (+) terminál
- Před vložením baterie vyčistěte prostor pro autobaterii
- Ujistěte se, že je baterie pevně zajištěna
- Vyčistěte svorky baterie a lehce je namažte tukem neobsahujícím kyseliny
- Při montáži baterie nejprve připojte kladný (+) vývod a pak záporný (-) terminál
- Ujistěte se, že jsou svorky zajištěny
- Originální díly a připojení je třeba vrátit do původního stavu
Skladování a transport autobaterií Aroso
Skladování autobaterií Aroso
- Plně nabité baterie skladujte pouze s ochranou proti zkratu
- Baterie je třeba uchovávat v suchu, chráněné před světlem a chladem
- Je třeba pravidelně kontrolovat napětí otevřeného obvodu baterie a pod napětí 12,50 V se baterie musí dobíjet
- Pokud má být v zimních měsících vyřazena baterie z provozu, měla by být vyjmuta z vozidla
- Pokud je baterie ponechána ve vozidle, záporný terminál by měl být odpojen
- Jako alternativu lze použít zařízení pro udržování nabití
Doprava autobaterií Aroso
- Naplněné autobaterie je třeba přepravovat a skladovat ve svislé poloze, jinak může dojít k rozlití kyseliny
- Během přepravy musí být baterie zajištěny proti převrácení a prokluzování
- Ochrana proti zkratu je nezbytná
Péče o autobaterie Aroso Ultra Dynamic
Zkontrolujte správné připojení kabelů k autobaterii.
- Uvolněné kabely autobaterie vedou ke zvýšení přechodného odporu, což vede k neúplnému nabíjení a sníženému startovacímu proudu za studena
- Autobaterie nesmí být znečištěna
- Zvýšené samovybíjení je důsledkem trvalého proudu způsobeného např. rozlitým elektrolytem
- Terminály musí být udržovány čisté a namazané tukem
- Zoxidované terminály také vedou ke zvýšenému přechodovému odporu, který vede k neúplnému nabíjení a snižuje startovací proud
- Pravidelně kontrolujte hladinu elektrolytu ve kyselino-olověných autobateriích a v případě potřeby doplňte demineralizovanou nebo destilovanou vodou na značku maximální hladiny nebo 15 mm nad horní okraj desek uvnitř autobaterie
- Nikdy nenaplňujte autobaterii kyselinou
- V případě vysokých ztrát elektrolytu svěřte autobaterii odbornému servisu
Nabíjení autobaterií Aroso Ultra Dynamic
Vždy dodržujte bezpečnostní varování!
- Před nabíjením autobaterie vždy zkontrolujte hladinu elektrolytu a pokud je to nutné, doplňte deionizovanou nebo destilovanou vodou do značky maximální hladiny kyseliny nebo 15 mm nad horním okrajem vnitřních desek
- Doporučujeme, aby byly vybité standardní autobaterie nabíjeny mimo vozidlo
- Nabíjejte vždy pomocí nabíječky s řízeným napětím (max. 14,8 V)
- Baterie lze nabíjet pouze stejnosměrným proudem
- Připojte kladný (+) pól baterie na kladný (+) výstup nabíječky a záporný (-) pól baterie na záporný (-) výstup nabíječky
- Nezapínejte nabíječku, dokud není připojena baterie
- Po dokončení nabíjení nejprve nabíječku vypněte
- Doporučuje se, aby nabíjecí proud byl roven alespoň jedné desetině kapacity (např. 44 Ah / 10=4,4 A nabíjecí proud)
- Teplota elektrolytu během nabíjení nesmí být vyšší než 55 °C - pokud teplota překročí tuto úroveň, proces nabíjení musí být přerušen
- Nabíjení je ukončeno, když proud klesne na nulu nebo přestane klesat, nebo pokud se automatická nabíječka vypne
- Nabíjení musí být prováděno v dobře větrané místnosti
- Zátky autobaterie se nemusí otevírat
- Zajistěte, aby dobíjení činilo 1,2 násobek spotřebované kapacity (např. spotřebovaná kapacita 30 Ah, dobití 36 Ah)
- Během nabíjení se tvoří vysoce výbušný kyslík a vodík
- Požáry, jiskry, otevřený oheň a kouření jsou přísně zakázány!
- Plně automatické nabíječky s maximálním nabíjecím napětím 14,8 V jsou vhodné pro nabíjení baterií nainstalovaných ve vozidle (ověřte si u výrobce vozidla)
- Pokud má nabíječka automatický režim s napětím větším než 15,9 V, autobaterie musí být oddělena od elektrického systému vozidla nebo vyjmuta z vozidla
Vlivy na stav nabití autobaterie Aroso
Kromě kapacity autobaterie závisí na spotřebě energie u elektrických spotřebičů ve vozidle, výkonu alternátoru a příslušném stylu jízdy. Alternátor produkuje více energie, než kolik spotřebují spotřebiče ve vozidle. Přebytečný proud se využívá k nabíjení autobaterie za jízdy.
Nepříznivé podmínky zatížení - proud z alternátoru není dostatečný pro dodávání veškeré elektřiny pro elektrické spotřebiče ve vozidle, např. mlhovky, vyhřívání sedadel, zpětných zrcátek a oken atd. Při provozu je odebrána další energie z autobaterie a ta se trvale vybíjí.
Také se výrazně zvyšují nároky na startovací baterie s každou novou generací vozidel. Postupné rozšiřování elektrických systémů ve skutečnosti představuje rostoucí výzvu pro startovací baterie. V moderních automobilech energetické potřeby elektrických spotřebičů překračují výstupní kapacitu alternátoru s výsledkem, že autobaterie je navíc výrazně zatěžována. Elektrický příkon přes 5000 W zdaleka není neobvyklý. Toto často vede k negativní energetické bilanci na úkor životnosti startovací baterie a v konečném důsledku nastává selhání baterie v důsledku hlubokého vybití. V případě potřeby autobaterii pravidelně nabíjejte a nechte ji překontrolovat v odborné dílně alespoň 2x ročně.
Elektrické spotřebiče ve vozidlech a jejich spotřeba
- Stacionární vytápění 800 W
- HIFI systém a 4-kanálový zesilovač 200 W
- Rádio s CD přehrávačem 60 W
- Klimatizace 100 W
- Ovládání motoru / zapalování 20 W
- Vstřikování paliva 100 W
- Vyhřívání čelního skla 1000 W
- Ventilátor v prostoru pro cestující 150 W
- Stěrače čelního skla 80 W
- Radiátorový ventilátor 500 W
- Světlomety 130 W
- Systém ostřikování světlometů 50 W
- Mlhovky 100 W
- ESP / ABS 100 W
- Vyhřívání volantu 50 W
- Mobilní navigační zařízení 10 W
- Stěrač zadního okna 50 W
- Zadní světla 40 W
- Kontrolky 40 W
- Vyhřívání zadního okna 200 W
- Vyhřívání sedadla 60 W
- Zadní mlhová světla 40 W
- Vyhřívaná zpětná zrcátka 30 W
- Elektrická okna 100 W
- I-pod 2 W
- Vyhřívané ostřikovací trysky 40 W
- Palivové čerpadlo 60 W
- Řízení motoru 180 W
- Čerpadlo posilovače řízení 120 W
- Olejové čerpadlo 200 W
- Vodní čerpadlo 250 W
Dalších 100 W elektrického příkonu znamená spotřebu 0,1 l / 100 km paliva navíc. Proto je vhodné vypnout všechny elektrické spotřebiče, kteří nejsou potřeba, protože to zmenšuje dopad na životní prostředí a snižuje vaše náklady!
Autobaterie Aroso v dalších autech v domácnosti
Vzhledem k pokračujícímu trendu mobility jsou druhá a třetí auta v našich domácnostech velmi častým jevem. Nicméně tato auta jsou často provozována pouze nepravidelně a v kombinaci s častými jízdami na krátké tratě s mnoha rozjezdy a zastaveními, stejně jako s velkým množstvím studených startů (vozidla nejsou v garáži), jejich autobaterie často vykazují nedostatek elektrické energie. Takové opakované nedostatečné nabití může mít za následek selhání autobaterie v důsledku hlubokého vybití. Doporučujeme proto autobaterii pravidelně dobíjet a kontrolovat její stav.
Samovybíjení autobaterie ve vozidle
Proud uzavřeného obvodu je energie odebíraná z autobaterie, pokud je motor vypnutý. Příčiny proudu v uzavřeném obvodu jsou ovládací zařízení nebo elektrické spotřebiče, které navzdory zjevné nečinnosti musí neustále reagovat na vnější vlivy, např. dálkové ovládání rádiem, ochrana proti krádeži nebo palubní počítače. Proto může docházet k vybití autobaterie, ztrátě většího množství energie a selhání po delší době v klidu. V rušných provozních oblastech (letiště, vícepodlažní parkoviště) způsobuje velké množství vnějších vlivů zvýšené reakce palubních systémů a tím rychlejší vybíjení autobaterie. Proto se pro přepravu a uskladnění nových vozidel používá samostatný režim funkce palubních spotřebičů s omezenou spotřebou. Sami si obvykle můžete zjistit, jak uvést vozidlo do tohoto režimu pomocí příručky ke svému vozidlu.
Problémy autobaterií
Vybití autobaterie - změněné jízdní vzorce (jízda na kratší vzdálenosti) a výsledné zvýšení spotřeby elektrické energie může vést k neúplnému nabíjení autobaterie. Často se stává, že alternátor nemůže nabít autobaterii na více než 80 procent své kapacity. V důsledku toho se části aktivní hmoty stává neaktivní (sulfatující), čímž se snižuje výkon a kapacita baterie.
Přebíjení autobaterie - pokud je baterie již plně nabitá a přesto dostává další energii, vede to k dalšímu plynování a vyšší ztrátě elektrolytu. Autobaterie pokračuje v produkci plynu, dokud se nabíječka nevypne nebo v autobaterii nezůstane žádný elektrolyt. Zvýšení teploty vede ke zrychlení chemických procesů v autobaterii a vyšší produkci plynu. Pokud nabíjecí napětí není nastaveno tak, aby odpovídalo změně teploty, dojde k přebití autobaterie, která vytvoří nebezpečí koroze vnitřní struktury a vážného stárnutí baterie. Například v případě zvýšení teploty baterie o 10 °C se rychlost reakce i koroze zdvojnásobní. Silné plynování rovněž způsobuje značné zvýšení nebezpečí exploze.
Vybití autobaterie / sulfování - výsledkem vybití autobaterie je síran olovnatý. Pokud není baterie okamžitě nabita nebo neúplně nabita, krystaly síranu olovnatého zaujmou hrubší strukturu a rostou, čímž se sníží pórovitost povrchu olova. Tyto krystaly lze převést zpět pouze s obtížemi. Proto v závislosti na stavu baterie a typu toto může během několika dní vést k vybití baterie a neschopnosti přijmout nabíjecí proud.
Skladování v nedostatečně nabitém stavu - skladování autobaterií v nedostatečně nabitém stavu přispívá k jejich rychlejšímu stárnutí. K tomuto problému dochází často v v případě použití autobaterií mimo vozidlo s běžným provozem - v zařízení pro volný čas, např. u motocyklů, veteránu a lodí, které podléhají prodlouženým odstávkám. Jakmile stav nabití klesne pod 12,5 V, zrychluje se proces stárnutí a sulfatace.
Silné cykly nabíjení a vybíjení - vychází z četných cyklů hlubokého vybíjení a nabíjení. Za normálních okolností takové zatížení obvykle nenastane, pokud není startovací baterie použita pro jiné účely, např. ve vozidlech taxi, pro provoz nákladních plošin u nákladních vozidel, jako trakční baterie (u nich používejte speciální baterie) nebo jako elektrický systém v lodích nebo karavanech.
Poddimenzování autobaterie - vyplývá z nedostatečné kapacity autobaterie a vede ke zvýšení cyklizace a poškození baterie. Může být také způsobeno nadměrnou spotřebou energie dodatečnými zařízeními (např. ozvučení, stacionární vytápění, chladicí boxy atd.).